Dworzec Łódź Fabryczna to jedna z widowiskowych metamorfoz, do których doszło w przeciągu ostatnich lat w naszym mieście. Stacja, która powstała jeszcze w XVII wieku, była niezmiernie istotna w wielkim planie przemysłowym Karola Scheiblera. To właśnie on był jej inicjatorem, który doprowadził do budowy stacji w 1866 roku.
Archiwalne fotografie dworca Łódź Fabryczna
Z biegiem lat stacja zmieniała swoją nazwę. Jeszcze przed I wojną światową nosił nazwy dworca „warszawskiego”, „wschodniego”, a także dworca Kolei Fabryczno-Łódzkiej. W pewnym momencie pojawił się nawet pomysł przemianowania nazwy stacji na „Łódź Centralną”, podobnie do alternatywnego dworca w Warszawie.
Teren i budynek dworca zmienił się diametralnie w 2016 roku. Z krajobrazu obecnej dziś al. Rodziny Poznańskiej zniknął przede wszystkim szeroki parking oraz budki z fast-foodami. Modernizacja teren i gruntowana przebudowa dworca pozwoliła na przeniesieniu ruchu pociągów pod ziemię, a na górze umieszczono przystanki autobusowo-tramwajowe.
Dworzec Łódź Fabryczna na fotografiach z XX wieku.
Łącznie na budowę największego dworca w Polsce Łódź Fabryczna wydano 1,75 miliarda złotych. To jednak nie koniec wydatków na łódzki transport kolejowy. W dalszym ciągu trwa budowa tunelu średnicowego pod Łodzią, którego ukończenie pozwoli na połączenie dworca ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
Poznajecie te miejsca?
![Tak się zmieniała Łódź. Archiwalne zdjęcia dworca Łódź Fabryczna i okolic [GALERIA] Tak się zmieniała Łódź. Archiwalne zdjęcia dworca Łódź Fabryczna i okolic [GALERIA]](https://static2.lodzkie24.pl/data/articles/xl-tak-sie-zmieniala-lodz-archiwalne-zdjecia-dworca-lodz-fabryczna-i-okolic-galeria-1690531393.png)



Napisz komentarz
Komentarze